سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک (Pcos)

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک

حقایق در مورد سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک

سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک (Pcos) یک اختلال هورمونی شایع می‌باشد که سبب بروز علائم و نشانه‌های متفاوت در سنین باروری می‌شود. شایعترین علامت در زنان عبارتست از بی‌نظمی قاعدگی و وجود علائم ازدیاد هورمون (آندروژن‌ها).

علت نامگذاری این سندرم, یافته تخمدان‌های بزرگ حاوی کیست های کوچک فراوان (تخمدان‌های پلی‌ کیستیک) می‌باشد. اغلب زنان مبتلا به PCOD  دارای تخمدان‌های پلی‌ کیستیک بوده و برخی از زنان مبتلا فاقد این نمای تخمدانی می‌باشند.

علائم بالینی PCOD

PCOD اغلب با بی‌نظمی سیکل‌های قاعدگی همراه می‌باشد که در حول و حوش بلوغ شروع می‌شود. سیکل‌های قاعدگی ممکن است در ابتدا منظم بوده و سپس بی‌نظم گردد و یا شروع قاعدگی به تاخیر بیفتد. بی‌نظمی سیکل‌های قاعدگی همراه با فقدان تخمک‌گذاری می‌باشد. لذا اغلب این بیماران ممکن است مبتلا به نازایی هم باشند.

و تمایلی به بارداری معمولاً عاملی خواهد شد که زنان مبتلا به PCOD برای اولین بار در پی درمان این بیماری برآیند.

از دیگر علائم این بیماری ظهور موهای زائد می‌باشد که تحت عنوان هیرسوتیسم بوده که در قسمت فوقانی لب، چانه، و اطراف نوک پستان‌ها و قسمت تحتانی شکم مشاهده می‌شود. سطوح بالای اندروژن همچنین سبب بروز آکنه یا ریزش موها خواهد شد.

فقدان تخمک‌گذاری و به دنبال آن کاهش سطح پروژسترون که به طور طبیعی پس از تخمک‌گذاری تولید می شود منجر به تحریک رشد اندومتر و خونریزی‌های غیرطبیعی رحم و افزایش خطر هایپرپلاژی اندومتر و کانسر رحم می‌شود.

بیماران مبتلا به PCOD در خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت تیپ 2، اختلالات سطح لیپید خون می‌باشند.

علل بروز سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک PCOS چه می‌باشد؟

علت دقیق سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک نامشخص می‌باشد. البته شواهدی مبنی بر ارثی بودن (ژنتیک) علت PCOS وجود دارد، البته موتاسیون ژنی دقیق، به عنوان علت شناسایی نشده است.

PCOS با مقاومت به انسولین همراه می‌باشد و این اختلال توانایی استفاده از انسولین ممکن است سبب علائم مرتبط با PCOS باشد.

چه زمانی می‌بایست به فکر PCOS باشید.

در صورت فقدان و یا بی‌نظمی سیکل‌های قاعدگی، رشد غیرطبیعی یا فراوان مو، همراه با نازایی می‌بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

PCOS با چه بیماری‌هایی ممکن است همراه باشد.

دیابت تیپ 2

مقاومت به انسولین

بالا  رفتن فشارخون (هایپرتانسیون)

بیماری‌های قلبی

چاقی

افزایش سطح کلسترول و LDL

درمان PCOD

از آنجائیکه PCOD یک بیماری مزمن می‌باشد، حفظ شیوه سالمی در زندگی به لحاظ تغذیه مناسب و ورزش منظم کیفیت زندگی را بالا برده و علائم بالینی را به حداقل می‌رساند.

کاهش وزن در بسیاری از مطالعات نشان داده شده است که در کنترل سطح هورمون در زنان مبتلا به PCOS بسیار موثر می‌باشد.

درمان‌های دارویی نیز برای درمان علائم و اختلالات قاعدگی و هورمونی PCOS همراه با تغییر شیوه زندگی موثر خواهد بود.