سؤالات متداول

آیا با وجود ابتلا به اندومتریوز، شانس بارداری وجود دارد؟

برخی آمارها نشان می‌دهند که حدود سی تا چهل درصد از مبتلایان، با مشکلات باروری مواجه می‌شوند. این یعنی حدود شصت تا هفتاد درصد از مبتلایان به اندومتریوز مشکلی در مسیر بچه‌دار شدن ندارند. اگر قصد بارداری دارید، حتماً با پزشک متخصص خود در میان بگذارید تا مناسب‌ترین درمان را به شما پیشنهاد کند.

آیا بارداری باعث درمان اندومتریوز می‌شود؟

در برخی از زنان، پس از بارداری رشد کیست یا بافت اندومتریوز متوقف می‌شود، اما در همۀ زنان چنین اثری ندارد. علائم برخی از خانم‌ها در دورۀ بارداری و شیردهی تخفیف می‌یابد، اما پس از پایان این دوران دوباره بازمی‌گردد.

آندومتریوز کجا رخ می‌دهد؟

بافت آندومتر اغلب به فضاهای زیر کشیده می‌شود:

• صفاق (پریتونئوم)
  • تخمدان‌ها
  • لوله‌های فالوپ
  • سطح بیرونی رحم ، مثانه، حالب، روده‌ها و رکتوم
  • فضای پشت رحم (Cul-de-sac)

علائم آندومتریوز چیست؟

شایع‌ترین علائم آندومتریوز عبارت است از درد مزمن و طولانی مدت در ناحیه لگن، مخصوصا قبل و در طول دوره قاعدگی، درد ممکن است در طول رابطه جنسی نیز رخ دهد. اگر اندومتریوزیس در بخش روده باشد، در طول حرکات روده، درد اتفاق می‌افتد. اگر آندومتریوز در مثانه باشد، درد به هنگام ادرار اتفاق می‌افتد. خونریزی سنگین در دوران قاعدگی یکی از دیگر از علائم آندومتریوز می‌باشد. خیلی از خانم‌های مبتلا به آندومتریوز علائم مشخصی ندارند.

دوره بهبودی بعد از لاپاراسکوپی چقدر طول می‌کشد؟

به طور میانگین مدت بستری بعد از لاپاراسکوپی ۱ تا۲ روز و دوره بهبودی بیمار چند روز تا چند هفته است و فعالیت‌هایش را در این مدت متوقف کند. پس از گذشت چند روز و بهبودی کامل فرد می‌تواند به روند زندگی عادی خود برگردد.

من قبلا یک جراحی شکمی باز داشته‌ام. آیا جراحی لاپاراسکوپی برای من مناسب است؟

در حالی که احتمال تبدیل جراحی شما به جراحی باز وجود دارد، جواب ما به شما مثبت است. ما معتقدیم که بیشتر بیماران شانس جراحی لاپاراسکوپی موفق را دارند. با این وجود بسیاری از جراحان بر روی شخصی که قبلا جراحی باز داشته است جراحی لاپاراسکوپی انجام نمی‌دهند.

لاپاراسکوپی برای تشخیص چه مشکلاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

امروزه اکثر جراحی‌های زنان را می‌توان با لاپاراسکوپی انجام داد که این جراحی‌ها عبارت است از: کیست‌های تخمدان، هیسترکتومی یا درآوردن رحم، آندومتریوز، فیبروم‌های رحم، بررسی حفره لگن، بررسی علت‌های ناشناخته لگنی، چسبندگی‌های رحمی، بررسی لوله‌های رحمی، بستن لوله‌های رحمی و بررسی علت‌های نازایی می‌باشد.

آیا می‌توان با کمک لاپاراسکوپی عمل بستن لوله‌های رحمی را انجام داد؟

بله، با کمک جراحی لاپاراسکوپی می‌توان لوله‌های رحمی را بست.