هیسترکتومی

هیسترکتومی جراحی خارج سازی رحم می‌باشد، که به دلایل مختلف انجام می‌شود. و یک جراحی ماژور می‌باشد، اما با پیشرفت‌های جدید اخیر، خطر عفونت و مدت زمان بهبود پس از عمل کاهش یافته است.

دلایل انجام هیسترکتومی:

موارد زیر مطرح کننده علل احتمالی هیسترکتومی می‌باشند:

• لیومیوم: یک تومور غیر بدخیم می‌باشد که ممکن است رشد نماید و بزرگ شود و به سایر اندام‌های داخلی فشار وارد کند یا سبب خونریزی‌های شدید و یا دردهای لگنی شود.
  • اندومتریوزیس: در بیماران مبتلا ممکن است به دلایل ایجاد دردهای شدید لگنی و خونریزی‌های شدید و طولانی و پیشرفت بیماری در صورت مطرح نبودن بارداری نیاز به جراحی قطعی اندومتریوز به صورت هیسترکتومی شود.
  • آدنومیوز: به واسطه دردهای شدید لگنی و خونریزی‌های غیر طبیعی طولانی مدت یک درمان قطعی محسوب می‌شود.
  • هایپرپلاژی آندومتر: در صورت رخداد هایپرپلاژی، بیمار دچار خونریزی‌های غیر طبیعی رحم می‌شود. افزایش ضخامت دیواره رحم اغلب در اثر مواجهه با استروژن بدون حضور هورمون پروژسترون می‌باشد. که بر اساس نوع هایپرپلاژی، روش‌های درمانی قبلی و تمایل بیمار به باروری یا عدم باروری جهت درمان و اتخاذ درمان دارویی یا جراحی تصمیم‌گیری می‌شود.
  • کانسر: موارد سرطان رحم، سرویکس یا اندومتر.

به سه روش قابل انجام است:

1- هیسترکتومی به روش باز ، یا سنتی: که با یک برش 15-10 سانتی‌متری بر روی جدار شکم انجام می‌شود.

2- هیسترکتومی واژینال: که در این روش رحم از طریق واژن خارج می‌شود.

3- هیسترکتومی لاپاراسکوپیک: در روش هیسترکتومی لاپاراسکوپیک کامل، تمام روند جرحی توسط لاپاراسکوپی انجام می‌شود و نمونه‌ها (رحم  و ...) از مسیر واژن خارج می‌شود.

مزایای هیسترکتومی لاپاراسکوپی

• درد کمتر