کهیر پوستی در بارداری

در دوران بارداری بدن زنان دچار تغییرات مختلف فیزیکی می شود. این تغییرات ممکن است گاهی اوقات شامل تغییرات پوستی نیز باشد. به غیر از مشکلات جزئی پوستی مانند خشکی پوست، جوش و غیره است. برخی از زنان ممکن است دچار مشکلات پوستی شدیدتر مانند کهیر شوند که به طور کلی به دلیل تغییرات هورمونی، استرس یا حتی عفونت ایجاد می شود. کهیر پوستی در بارداری با جوش های برجسته و خارش دار قرمز رنگ بر روی پوست مشخص می شود. کهیر در بارداری معمولاً در اطراف شکم ایجاد شده و ممکن است به سمت اندام ها گسترش یابد. مشاهده کهیر در بارداری به درمان نیاز دارد و لازم است سریعا به پزشک مراجعه شود. در این مطلب به کهیر پوستی در بارداری به طور کامل پرداخت شده است.

کهیر پوستی در بارداری

کهیر پوستی در بارداری ممکن است در هر مرحله از بارداری رخ دهد. این بیماری پوستی حتی در افرادی که هرگز به این بیماری مبتلا نشده اند، ممکن است ایجاد شود. کهیر به صورت جوش های قرمز رنگ و برجسته ظاهر می شوند و نشان دهنده واکنش آلرژیک به غذا، گزش حشرات، داروها و مواد شیمیایی و غیره است. با افزایش هورمون ها و تغییراتی که در بدن رخ می دهد، ممکن است حساسیت به عوامل بیماری زا وجود داشته باشد. همچنین معمولاً زنان باردار به دلیل خشک شدن و کشیدگی پوست که با رشد جنین رخ می دهد، ممکن است دچار کهیر شوند. با این حال، دلایل دیگری نیز برای کهیر پوستی در بارداری وجود دارد. زنان باردار باید با دیدن برجستگی های قرمز رنگ بر روی بدن به پزشک مراجعه کنند.

آیا کهیر پوستی در بارداری خطرناک است؟

خوشبختانه همه موارد کهیر پوستی در بارداری تهدیدی جدی برای مادر و نوزاد تازه متولد شده به شمار نمی روند. با این حال، در موارد کمی ممکن است کهیر پوستی در بارداری با عوارض جدی همراه باشد؛ بنابراین لازم است که به محض مشاهده علائم به ویژه در اطراف ناحیه دستگاه تناسلی به پزشک مراجعه شود. کهیر همچنین ممکن است در نتیجه یک واکنش آلرژیک یا عوارض جدی مانند آنافیلاکسی ایجاد شود. علائم دیگر کهیر ممکن است شامل گرفتگی در گلو، دشواری در بلع، خس خس سینه، تنگی نفس شدید، سرگیجه و غیره باشد.

علائم کهیر پوستی در بارداری

کهیر بیشتر به صورت جوش های ریز گروهی روی بازوها، پاها و پشت ظاهر می شود. همچنین کهیر می تواند تغییر مکان دهد و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد. برخی از علائم و نشانه های رایج کهیر پوستی در دوران بارداری که به شناسایی وضعیت و کمک سریع پزشکی کمک می کنند، عبارتند از:

• ظاهر شدن جوش های برجسته در قسمت های مختلف بدن. این جوش های پوستی می توانند بسیار ناخوشایند و دردناک باشند.
• ایجاد خارش در سینه ها، ران ها، باسن و شکم. این قسمت های بدن مناطقی هستند که وزن بارداری در آنها جمع می شود؛ بنابراین باعث کشش پوست و ایجاد کهیر می شوند.
• خشکی شدید پوست در اطراف شکم، باسن و ران ها
• ایجاد جوش های ریز که می ‌توانند قسمت های محدودی از بدن را درگیر کرده یا کل بدن را تحت تاثیر قرار دهند. این جوش ها می توانند تغییر مکان دهند. با این حال، در بیشتر موارد جوش ها در اطراف پاها، دست ها و پشت مشاهده می ‌شوند.
• تورم موضعی. کهیر پوستی می تواند منجر به تورم در ناحیه تحت تاثیر پوست شود.

علل ابتلا به کهیر پوستی در بارداری

همانطور که بدن حین بارداری دستخوش تغییرات می شود، سیستم ایمنی بدن ممکن است این تغییرات را با تهدیدات خارجی تشخیص دهد؛ بنابراین هیستامین در جریان خون آزاد می کند. این هیستامین می ‌تواند باعث ایجاد کهیر در بدن و صورت شود. رایج ترین علل ابتلا به کهیر پوستی در دوران بارداری عبارتند از:

• نیش حشرات
• مصرف برخی از مواد غذایی خاص که به عنوان یک واکنش آلرژیک باعث کهیر می شوند.
• تماس با حشرات
• گرده گل یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص
• مصرف برخی از داروها در دوران بارداری که ممکن است کهیر را به عنوان یک عارضه جانبی ایجاد کنند.
• از بین رفتن رطوبت پوست در بارداری باعث خشکی شدید و خارش و در برخی موارد کهیر می شود. بارداری منجر به افزایش وزن شده و گاهی این اضافه وزن منجر به کشیده شدن پوست و از دست دادن رطوبت آن می شود.
• اضطراب و استرس نیز ممکن است باعث ایجاد کهیر در دوران بارداری شوند.
• ایمنی کم در دوران بارداری می تواند زنان را مستعد ابتلا به آلرژی و عفونت قرار دهد. ایمنی کم شانس ابتلا به کهیر را افزایش می دهد.

نوع جدیدی از کهیر به نام پاپول های کهیر زخم و پلاک های بارداری ممکن است در سه ماهه سوم ایجاد شوند. این علائم به دلیل کشش شکم ظاهر شده و به سمت سینه و پاها گسترش می یابند.

درمان کهیر پوستی در بارداری

بسیاری از داروهای بدون نسخه برای درمان کهیر در دسترس هستند. با این حال، توصیه می شود که از خود درمانی در دوران بارداری جلوگیری شود. پزشک ممکن است برای درمان کهیر، آنتی هیستامین های بدون نسخه مانند بنادریل، آلگرا، کلاریتین، کلر_تریمتون و زیرتک را تجویز کند. همچنین برای بثورات شدیدتر به داروهای خوراکی و کرم های ضد خارش نیاز است. علاوه بر داروها برخی از گزینه های درمانی کهیر شامل موارد زیر هستند:

مرطوب سازی پوست: یک درمان مطمئن برای کهیر شامل مرطوب سازی پوست است. زنان باردار برای تغذیه پوست خشک و خارش دار خود می ‌توانند از لوسیون مرطوب کننده استفاده کنند.
عدم استفاده از عوامل خشک کننده پوست: عوامل خشک کننده مانند صابون های خشن می توانند علائم کهیر را تشدید کنند؛ بنابراین لازم است از استفاده از صابون های خشن بر پایه مواد شیمیایی خودداری شود.

درمان های خانگی کهیر پوستی در بارداری

برخی از روش های طبیعی می‌ توانند موجب تسکین خارش و بثورات شوند. رایج ترین آن ها عبارتند از:

حمام در وان بلغور جو دوسر: وان بلغور جو دوسر برای تسکین خارش ناشی از کهیر بسیار مناسب است. بلغور جو دوسر ضد التهاب بوده و خاصیت محافظتی از پوست دارد.
آلوئه ورا: آلوئه ورا با خاصیت خنک کنندگی شناخته شده است. برای استفاده از آن می توان ژل آلوئه ورا را استخراج کرده و آن را بر روی نواحی آسیب دیده اعمال کرد. آلوئه ورا پس از گذشت مدت زمان کوتاهی با آب سرد شسته می شود.
استحمام در آب ولرم: آب گرم ممکن است باعث جریان بیش از حد خون و تشدید خارش شود. آب ولرم یا آب سرد گزینه های بهتری برای استحمام هستند زیرا می توانند خارش را کاهش دهند.
خوردن چای سبز: چای سبز دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است؛ بنابراین ممکن است سموم و مواد آلرژی زا را از بین برده و خارش را تسکین دهد.
استفاده از پارچه آغشته به شیر: باور عمومی بر این است که یک پارچه تمیز آغشته به شیر در ناحیه آسیب دیده ممکن است التهاب را تسکین دهد.

پیشگیری از کهیر پوستی در بارداری

کهیر پوستی در بارداری نیازی به نگرانی ندارد؛ زیرا مراقبت مناسب و روش های پیشگیری می توانند موجب درمان و و جلوگیری از ایجاد کهیر شوند. رعایت موارد زیر می توانند از بروز این بیماری پوستی در دوران بارداری جلوگیری کرده یا ایجاد آن را به حداقل برسانند:

خودداری از پوشیدن لباس های تنگ در دوران بارداری: لباس های تنگ ممکن است باعث تحریک پوست شوند. پوشیدن لباس های نخی گشاد که به پوست اجازه نفس کشیدن می دهند، به حداکثر راحتی پوست کمک می ‌کنند.
عدم استفاده از محصولات خشن شیمیایی: محصولات خشن شیمیایی می توانند منجر به کهیر پوستی در بارداری شوند. به همین دلیل عدم استفاده از محصولاتی که باعث خشکی یا تحریک پوست می شوند، می تواند از ایجاد کهیر جلوگیری کند.
خودداری از حمام یا دوش آب گرم در دوران بارداری: حمام یا دوش با آب گرم نه تنها باعث خشکی پوست و از دست رفتن رطوبت آن می شوند، بلکه برای کودک نیز ایمن نیستند. همچنین لازم است پس از هر بار استحمام، پوست به خوبی مرطوب شود.
• گاهی اوقات کهیر به دلیل اضطراب و استرس ایجاد می ‌شود. به همین دلیل تسکین ذهن و بدن با استفاده از روش‌های مختلف آرامش می ‌تواند از ایجاد آن جلوگیری کند. مراقبت قبل از تولد و یوگا می توانند در دوران بارداری بسیار مفید باشند.

موارد احتیاطی در دوران بارداری

در برخی موارد نمی توان از شیوع کهیر در دوران بارداری جلوگیری کرد. به همن دلیل، با بروز علائم کهیر لازم است بلافاصله به پزشک مراجعه کرده تا از رشد و گسترش جوش ها به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود. با این حال دستورالعمل های زیر می توانند به پیشگیری یا بهبودی سریع تر کهیر کمک کنند:

• عدم خراشیدن پوست در صورت احساس تمایل به خارش آن؛ زیرا خراشیدن پوست ممکن است باعث تشدید خارش شود.
• استفاده از لوسیون کالامین برای بثورات در صورت تجویز پزشک
• مدیریت استرس
• هیدراته نگه داشتن بدن
• مصرف غذاهای تغذیه کننده پوست
• خودداری از مصرف غذاهای آلرژی زا

اگر چه نمی توان احتمال بروز کهیر در دوران بارداری را از بین برد، با این حال مراقبت و احتیاط مناسب می تواند به درمان آن کمک کند. توجه به این نکته حائز اهمیت است که هرگونه مصرف داروی خودسرانه می تواند عوارض جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد. در صورت مشاهده علائم کهیر پوستی می توانید به صورت حضوری به مطب دکتر مانیا کاوه متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.