نشانه های عفونت واژن

عفونت واژن چه نشانه هایی دارد؟

اگر در واژن خود، احساس خارش، سوزش کرده یا ترشحاتی غیرمعمول مشاهده کردید، این احتمال وجود دارد که به عفونت واژن مبتلا شده باشید. اصلی ترین دلیل این مشکل، برهم خوردن تعادل طبیعی باکتریایی واژن به دلایل مختلف است. ناحیه تناسلی بانوان، حساسیت زیادی داشته و دائماً مرطوب است؛ همین امر می تواند احتمال بروز عفونت و رشد باکتری ها را به شدت افزایش دهد؛ اما عفونت واژن چه نشانه هایی دارد و به چه دلایلی اتفاق میفتد؟ برای فهمیدن پاسخ این پرسش ها، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با عفونت واژن

رایج بودن عفونت واژن در بانوان، سبب شده تا اکثر آن ها حداقل یک بار در زندگی خود، با آن درگیر شوند. واژن در حقیقت بخشی از دستگاه تناسلی بانوان بوده و مجرایی عضلانی با غشایی مخاطی است. این بخش از دهانه رحم شروع شده و اندازه ای در حدود 8 تا 17 سانتی متر دارد. البته نباید فراموش کرد که تنها قسمت دهانه واژن از بیرون قابل مشاهده است. از آنجا که این بخش از دستگاه تناسلی بانوان، حساسیت بالایی دارد، احتمال ابتلا به عفونت هم در آن افزایش می یابد.

عفونت واژن خود را با چه علائمی نشان می دهد؟

شاید بپرسید که چه علائم و نشانه هایی، به ما درباره عفونت واژن، هشدار می دهد؟ در فهرست زیر، ما به برخی از اصلی ترین نشانه های این عفونت، اشاره کرده ایم؛ در صورت مشاهده یک یا چند مورد از این علائم، توصیه می کنیم که به پزشک متخصص مراجعه کنید.

• خارش واژن و ناحیه اطراف
  • سوزش واژن، سوزش مجرای ادرار یا احساس سوزش حین برقراری رابطه جنسی
  • ترشحات زیاد و غیرمعمول سفید و خاکستری رنگ چسبناک و رقیق
  • بوی نامطبوع و زننده در ناحیه واژینال
  • درد و تورم
  • درد در هنگام مقاربت
  • قرمز شدن واژن
  • خونریزی خفیف واژن یا لکه بینی

چرا به عفونت واژن مبتلا می شویم؟

بیماری واژنیت یا التهاب واژینال، مشکلی است که از طریق برهم خوردن تعادل مخمر و باکتری های موجود در واژن، ایجاد می شود. از جمله دلایل مبتلا شدن به بیماری عفونت واژن، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• عفونت های باکتریایی: به طور طبیعی، برخی باکتری ها در واژن وجود دارند؛ در صورت رشد بیش از حد این باکتری ها، ممکن است عفونت واژن اتفاق بیفتد.
  • عفونت های مخمری: قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس، دلیل اصلی به وجود آمدن عفونت های مخمری است.
  • عفونت های انگلی: انگل تک یاخته ای می تواند از طریق رابطه جنسی به شخص منتقل شده و باعث عفونت شود.
  • آتروفی واژن: بیماری آتروفی واژن، مشکلی است که پس از یائسگی ایجاد می شود. در دیگر دوره های زندگی، این بیماری می تواند با کاهش میزان استروژن، همچون دوران شیردهی، اتفاق بیفتد.
  • مواد تحریک کننده: مواد تحریک کننده نظیر صابون، عطر، روش های ضدبارداری واژینال، می توانند باعث تحریک و ملتهب شدن واژن شوند.
نشانه های عفونت واژن

علائم ابتلا کودکان به عفونت واژن چیست؟

متاسفانه کودکان هم می توانند به دلایل مختلف به عفونت واژن مبتلا شوند. این بیماری در کودکان خود را با نشانه های زیر، خود را نشان می دهد:

• خارش در ناحیه واژن
  • ترشح از واژن
  • قرمزی پوست بین لب های بزرگ (لب های بیرونی واژن)
  • سوزش یا درد هنگام دفع ادرار

آشنایی با نشانه های ابتلا دختران به عفونت واژن

عفونت واژن در دخترانی که هنوز ازدواج نکرده اند هم اتفاق میفتد. از جمله علائم این عفونت در این بازه سنی، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• ترشح غیرطبیعی و زیاد
  • خارش
  • سوزش
  • بوی بد و نامطلوب واژن

عفونت توت فرنگی واژن چیست؟

عفونت توت فرنگی یا عفونت تریکومونیازیس Trichomoniasis، یکی از انواع عفونت واژن است و ریشه انگلی دارد. پس از ابتلا شخص به این عفونت، بخش سرویکس یا دهانه رحم که حالت استوانه ای دارد، جوش هایی قرمز رنگ زده و به توت فرنگی شباهت پیدا می کند.

ارتباط عفونت واژن و جوش صورت به یکدیگر

بارها دیده شده که فرد مبتلا به عفونت واژینال، در اطراف لب های واژن، دچار جوش می شود؛ این در حالی است که گروه دیگری از افراد، به دلایلی نظیر استرس و تغییرات هورمونی، در زمان عفونت واژن، صورتشان جوش می زند. اگر این شرایط را تجربه می کنید، بهتر است تا آزمایش داده و سپس به متخصص پوست و مو، مراجعه کنید.

چه زمانی ضروری است تا به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت واژن بیماری خطرناکی نیست؛ اما می تواند آرامش را از شخص سلب کرده و او را به شدت آزار دهد؛ به همین دلیل، توصیه می کنیم در صورت مشاهده هر یک از عوامل زیر، به پزشک مراجعه کنید.

• بروز عفونت واژینال برای دفعه اول
  • وجود سابقه عفونت واژن
  • داشتن شرکای جنسی متفاوت یا جدید
  • وجود تب
  • بارداری (کمک پزشک زنان در بارداری)
  • بازگشت علائم پس از درمان
نشانه های عفونت واژن

چه عواملی باعث ابتلا به بیماری عفونت واژن می شوند؟

به طور معمول، واژن زنان، اسیدیته بوده و همین امر، مانع از رشد عوامل خطرناک و بیماری زا، نظیر انواع باکتری و قارچ ها می شود؛ در صورتی که این اسیدیته با استفاده مداوم از صابون یا شوینده های قوی، تغییر کرده و تعادل محیط واژن برهم بخورد، احتمال ابتلا به عفونت، افزایش می یابد. در چنین شرایطی، باکتری های مفید واژن، نابود شده و عوامل بیماری زا می توانند رشد کرده و ایجاد عفونت کنند. از دیگر عوامل تشدید کننده عفونت واژن می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

• مصرف طولانی مدت آنتی بیوتیک
  • احساس استرس و نگرانی شدید
  • رابطه جنسی محافظت نشده (بدون کاندوم)
  • استفاده از داروهای مصرفی به صورت واژینال
  • حاملگی
  • عدم رعایت بهداشت فردی
  • دیابت کنترل نشده
  • داروهای کورتونی
  • قرص های استروژنی ضدبارداری

درمان دارویی عفونت واژن

در اکثر مواقع، پزشک متخصص برای درمان انواع عفونت واژن، داروهای زیر را تجویز می کند.

• عفونت باکتریال: تجویز قرص مترونیدازول، فلاژیل، ژل مترونیدازول، پماد کلیندامایسین، قرص سفیکسیم یا آزیترومایسین
  • عفونت قارچی: تجویز شیاف میکونازول، بوتوکونازول، کلوتریمازولیا داروی ضد قارچ فلوکونازول
  • تریکومونیازیس: تجویز قرص مترونیدازولیا تینیدازول
  • آتروفی واژنی: تجویز کرم یا قرص های استروئیدی
  • التهاب غیرعفونی واژن: از بین بردن عامل تحریک کننده واژن

آیا می توان عفونت واژن را در خانه درمان کرد؟

در صورتی که عفونت های قارچی واژینال شدید نباشد، می توان بدون مراجعه به پزشک و در خانه، آن را درمان کرد. این در حالی است که درمان عفونت های باکتریال، آتروفی واژنی و عفونت تریکومونیازیس، بدون مراجعه به پزشک متخصص، امکان پذیر نیست. البته حتی پس از مراجعه به پزشک هم می توانید با استفاده از برخی روش ها در خانه، به فرایند بهبودی بدن، کمک کنید. ما بهترین گزینه های درمان عفونت واژن در خانه را در فهرست زیر، جمع آوری کرده ایم.

• مصرف ویتامین C
  • استفاده از پماد موضعی واژن دارای ویتامین E
  • مصرف لبنیات پروبیوتیک
  • مصرف بیشتر سیر در ترکیبات غذایی (از گذاشتن مستقیم سیر در واژن خودداری کنید)
  • نشستن به مدت ۲۰ دقیقه در ترکیب نصف استکان سرکه سیب و وان آب گرم
  • استفاده از شیاف واژینال سیاه دانه و عسل

ناحیه واژن و رحم در بانوان، به عنوان یکی از حساس ترین بخش های بدن، شناخته می شود. اگر این ناحیه دچار عفونت شود، ممکن است بخش های دیگری از بدن را نیز درگیر کرده یا مشکلات بیشتری را ایجاد کند. به همین دلیل، توصیه می کنیم که با مراجعه به مطب دکتر مانیا کاوه، متخصص زنان و زایمان، در اولین فرصت برای درمان این بیماری، اقدام کنید.