مراقبت های بعد از سزارین

سزارین، یک عمل جراحی است که پزشک برای خارج کردن نوزاد از شکم مادر، برشی روی شکم ایجاد می کند. برش‌ های ایجاد شده، طولی یا عرضی هستند و بسته به شرایط بیمار انجام می‌ شود. معمولا پزشکان جراح این قسمت را به صورت عرضی برش می‌ دهند تا زودتر بهبود یابد و مادر خونریزی کمتری را تجربه کند. مراقبت های بعد از این عمل هم اهمیت زیادی در سرعت بهبود یافتن زخم مادر دارد. ما در مطلب امروز قصد داریم در این مورد اطلاعات بیشتری را خدمت شما ارائه کنیم.

بعد از عمل سزارین بیمار باید به چه نکاتی توجه کند؟

عمل سزارین ممکن است از قبل تعیین شده باشد یا ممکن است در حین زایمان طبیعی برای بیمار مشکلی پیش بیاید و مجبور شود با این عمل بچه خود را به دنیا بیاورد. در هر صورت بعد از این عمل لازم است مواردی رعایت شود از جمله آنها عبارت است از:

• بعد از جراحی معمولا در قسمت زیر شکم درد را احساس می کنید. برای کاهش درد می توانید از داروهای ضد درد که پزشک تان تجویز کرده است به مدت یک تا دو هفته استفاده کنید.
  • همه زنانی که سزارین انجام می‌ دهند به مدت ۶ هفته از واژن خونریزی دارند که امری طبیعی است؛ بنابراین نباید نگران شوید.
  • برش هایی که در هنگام این عمل ایجاد می شود روز به روز بعد از عمل بهتر می شود اما نباید در این مدت، اجسام سنگین را بلند کنید؛ همچنین نباید فعالیت های شدید و ورزش هایی انجام دهید که عضلات شکم را سفت می‌ کند. اگر شرایطش مهیا باشد می توانید از اعضای خانواده یا دوستان در کارهای خانه، آشپزی و… کمک بگیرید تا زخم برش جراحی بهبود یابد.

چگونه می توانید پس از سزارین در منزل از خود مراقبت کنید؟

بعد از سزارین لازم است مراقبت هایی در منزل انجام شود تا هر چه زودتر زخم شما بهبود یابد و بتوانید به زندگی عادی خود برگردید. این مراقبت ها در زمینه های زیر می باشند:

فعالیت های جسمی و بدنی
بعد از این زایمان باید در فعالیت های فرد تغییراتی صورت گیرد. از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد.‌

• وقتی بعد از زایمان احساس خستگی به شما دست داد، سعی کنید استراحت کنید. با داشتن استراحت و خواب کافی سرعت بهبودی بالاتر می رود.
  • بعد از عمل از زیاد نشستن بپرهیزید.
  • توصیه می شود برای اینکه زودتر بهبود پیدا کنید قدم زدن را فراموش نکنید. به این ترتیب که هر روز بر مدت پیاده روی بیفزایید. چون پیاده روی سبب می شود جریان خون شما افزایش یابد و از ابتلا به ذات الریه، یبوست و لخته شدن خون جلوگیری شود.
  • شما باید برای مدتی فعالیت و ورزش های شدید مانند دوچرخه سواری، دویدن، وزنه برداری و … را تعطیل کنید.
  • از بلند کردن اشیا سنگین تا زمانی که لازم است بپرهیزید.
  • وقتی سرفه می کنید یا نفس عمیق می کشید، قسمت برش خورده شکم خود را نگه دارید تا عضلات شکم تقویت شود و از میزان درد شما کم شود.
  • توصیه می شود بعد از حمام کردن، جای زخم را به خوبی خشک کنید.
  • اگر قصد رانندگی دارید از پزشک زنان خود بپرسید که آیا مجاز به این کار هستید یا خیر؟!
  • معمولا بعد از زایمان به ۶ هفته مرخصی نیاز دارید.
  • از پزشک خود در مورد زمان انجام رابطه جنسی با همسرتان سوال کنید.

رژیم غذایی بعد از زایمان سزارین

یکی دیگر از مواردی که بعد از سزارین باید به آن توجه ویژه داشته باشید، تغذیه شما است.

• پس از انجام این جراحی اگر مشکلی در معده ندارید می توانید رژیم غذایی عادی که قبل از زایمان داشتید را ادامه دهید؛ اما اگر ناراحتی معده دارید غذاهای کم چرب مانند برنج ساده، مرغ گوشتی، نان تست و ماست را میل کنید.
  • در این دوران، مایعات فراوان بخورید.
  • شاید بعد از عمل، حرکات روده شما منظم نباشد که البته جای نگرانی نیست و این عارضه بین برخی از مادران شایع است. برای اینکه دچار یبوست و فشار شدید به شکم نشوید هر روز مکمل فیبردار استفاده کنید. اگر با وجود مصرف مکمل فیبر بعد از دو روز هنوز از حرکات روده ای خبری نشد، از پزشک خود بخواهید ملین مناسبی را برای شما تجویز کند.
  • اگر نوزاد از شیر شما تغذیه می کند از مصرف الکل خودداری کنید؛ چرا که الکل، انرژی نوزاد را کاهش می دهد و مشکلات زیادی را برای او به وجود می آورد.

مصرف داروها بعد از عمل سزارین

بعد از انجام این عمل، پزشک داروهایی برای شما تجویز می کند تا با مصرف آنها زودتر بهبود پیدا کنید. برای مصرف داروها هم باید به مواردی توجه کنید که عبارتند از:

• اگر از داروهای خاصی استفاده می کنید پزشک بعد از عمل جراحی، زمان مصرف دوباره آنها را به شما خواهد گفت؛ همچنین در مورد مصرف داروهای جدید با شما صحبت خواهد کرد.
  • اگر فردی هستید که قرص آسپرین یا داروی رقیق کننده خون مصرف می کنید، از پزشک سوال کنید که چه وقتی می توانید دوباره آن داروها را مصرف کنید.
  • مسکن ها و داروهای ضد دردی که پزشک تجویز کرده است طبق دستورالعمل و سر وقت استفاده کنید.
  • اگر دچار مشکل معده هستید دارو را بعد از غذا مصرف کنید. البته در این مورد از پزشک سوال کنید.
  • در صورتی که برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، آنها را برای دوری از عفونت و برای سریع‌تر خشک شدن زخم مصرف کنید. نباید مصرف آن را به دلیل اینکه احساس می کنید، حالتان خوب شده است کنار بگذارید؛ بلکه باید آن را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

مراقبت از برش های بعد از زایمان

یکی دیگر از مراقبت هایی که بعد از سزارین لازم است انجام شود مراقبت از برش ها است.

• لازم است هر روز قسمت برش خورده را با آب گرم و صابون بشویید و آن را خشک کنید.
  • برای ضد عفونی کردن زخم از استفاده از پراکسید هیدروژن یا الکل دوری کنید. چون روند بهبودی را کاهش خواهد داد.
  • اگر به علت تماس زخم با لباس، زخم برش، ساییدگی پیدا کرد زخم را با باند گازی پانسمان کنید و هر روز باند را تعویض نمایید.

در چه مواردی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر با مشکلات زیر مواجه شدید حتما با پزشک خود تماس برقرار کنید و با او مشورت کنید و اگر نیاز بود به او مراجعه کنید:

• اگر با وجود مصرف دارو و مسکن درد بهتر نمی شود.‌
  • اگر خونریزی واژن شدید است.
  • اگر احساس سرگیجه یا سبکی یا ضعف می کنید.
  • در صورتی که درد جدید یا شدیدتری در شکم یا لگن حس می کنید.
  • اگر بخیه های شما گشاد است یا با باز شدن برش زخم، همراه است.
  • علائم عفونت مانند افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی دارید.
  • اگر رگه های قرمز منتهی به رخم برش مشاهده می کنید.
  • در صورتی که از برش، چرک تخلیه می شود.
  • اگر تب دارید‌.

مراقبت های بعد از سزارین

سزارین یکی از روش هایی است که برای خارج کردن نوزاد کاربرد دارد و بعد از انجام آن مادر نیاز به مراقبت هایی دارد. دکتر مانیا کاوه جراح و متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و هیستروسکوپی است و شما می توانید برای برخورداری از خدمات تخصصی زنان و زایمان به این پزشک حاذق مراجعه کنید. در صورت داشتن سوال یا ابهامی در این زمینه به دکتر کاوه مراجعه و مشکل خود را از با ایشان در میان بگذارید.