عفونت های خطرناک دوران بارداری و عوارض آن بر جنین

گاهی اوقات خانم های حامله در دوران بارداری دچار عفونت هایی می شوند که ممکن است عوارضی برای مادر و جنین در پی داشته باشد؛ اما اینکه عفونت تا چه میزان می تواند بر رشد جنین تاثیر منفی داشته باشد جزو مهم ترین سوالاتی است که ذهن مادران را به خود مشغول کرده است. برخی از عفونت ها خطری نداشته و به راحتی درمان می شوند اما برخی از عفونت ها خطرناک بوده و بر مادر و جنین تاثیر منفی می گذارند. ابتلای مادر باردار به عفونت می تواند در طول سه ماه سوم احتمال سقط را ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش دهد؛ از همین رو با مراجعه به بهترین پزشک زنان و زایمان یعنی خانم دکتر مانیا کاوه می توانید تحت درمان قرار گیرید. ایشان با تشخیص و درمان به موقع می توانند از پیشروی عفونت جلوگیری کنند.

عفونت های شایع دوران بارداری

مهمترین عفونت هایی در دوران بارداری بسیار شایع است به موارد زیر می توان اشاره کرد:

عفونت باکتریایی
یکی از رایج ترین عفونت های دوران بارداری مربوط به عفونت باکتریایی واژن است که در اکثر خانم های بارداری اتفاق می افتد. این نوع عفونت باکتریایی می تواند در خانم های باردار موجب عفونت رحم بعد از زایمان یا زایمان قبل از موعد شود.

بیماری های واگیردار
برخی از عفونت های حاصل از دوران بارداری به بیماری های واگیر دار مانند اچ آی وی، هپاتیت، سیفلیس و تبخال تناسلی بر می‌گردد. این بیماری ها که اکثرا از طریق رابطه جنسی وارد بدن مادر می شوند ممکن است به کودک نیز سرایت کنند. با انجام واکسیناسیون می توان از انتقال بیماری های واگیردار به جنین جلوگیری کرد.

عفونت بارداری کلامیدیا
عفونت بارداری کلامیدیا از طریق رابطه جنسی ایجاد می شود که علائم خاصی ندارد اما ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند ذات الریه و بیماری های چشمی در جنین شود.

عفونت بارداری سوزاک
یکی از انواع عفونت های دوران بارداری بیماری عفونی سوزاک است که فقط از طریق رابطه جنسی وارد بدن مادر می شود. از علائم این عفونت می توان به درد در ناحیه تناسلی و سوزش هنگام ادرار اشاره کرد. اگر این علائم را مشاهده گردید حتما به پزشک برای درمان آن مراجعه کنید؛ زیرا ممکن است باعث نابینایی و عفونت های چشمی جنین شوند.

عفونت بارداری بیماری پوست سرخی عفونی
خانم های بارداری که در سیستم ایمنی خود مشکلاتی دارند بیماری عفونی پوست سرخی در آن ها اتفاق می افتد. در صورتی که عفونت مربوط به بیماری پوست سرخی درمان نشود احتمال کم خونی در جنین یا سقط جنین زیاد می شود.

عفونت بارداری استرپتوکوک گروه B
یکی دیگر از عفونت هایی که خانم های حامله در دوران بارداری ممکن است به آن دچار شوند، عفونت استرپتوکوک گروه B است. علت بروز این عفونت وجود یک نوع باکتری در دستگاه ادرار، دستگاه تولید مثل و دستگاه گوارش است. عفونت استرپتوکوک برای خانم های باردار خطری ندارد؛ زیرا قابل درمان است؛ اما برخی مواقع امکان مبتلا شدن جنین به این عفونت زیاد است که در رشد آن می تواند تاثیر منفی داشته باشد.

عفونت بارداری توکسوپلاسوز
عفونت بارداری توکسوپلاسوز نوعی عفونت انگلی است که در شیر غیر پاستوریزه، آب، سبزیجات و مدفوع گربه وجود دارد که اگر خانم بارداری در تماس مستقیم با آن قرار گیرد به این عفونت مبتلا می شود که در ناتوانی ذهنی کودکان بعد از زایمان تاثیر منفی دارد.

عفونت بارداری لیستریوزیس
خوردن غذاهای آلوده موجب ابتلا به عفونت لیستریوزیس را در خانم های باردار می شود که ممکن است خطراتی مانند مرده زایی، زمان زودرس و سقط نا به هنگام را در پی داشته باشد.

عفونت بارداری سیتومگالوویروس
این عفونت از طریق مایعاتی مانند آب، شیر، مایع منی، بزاق و ادرار ایجاد می شود. خانم های بارداری که مبتلا به عفونت سیتومگالوویروس هستند خطر چندانی تهدیدشان نمی کند اما در جنین مشکلات مادرزادی و ناتوانی ذهنی را موجب خواهد شد.

عفونت های خطرناک دوران بارداری

عفونت در دوران بارداری چه عوارضی بر جنین دارد؟

در دوران بارداری عفونت های رایجی وجود دارد که اگر به موقع تشخیص و درمان شوند خطری مادر و جنین را تهدید نمی کند؛ اما اگر نسبت به آن بی توجه باشید ممکن است مشکلات زیر برای تان به وجود بیاید:

• عفونت موجب آسیب رسیدن به مادر می شود که در چنین مواقعی جنین نمی تواند مواد مغذی را دریافت کند
  • برخی مواقع عفونت به طور مستقیم با روی جنین تاثیر می گذارد و باعث بروز ناهنجاری هایی می شود
  • عفونت در بیشتر مواقع موجب سقط جنین یا زایمان زودرس می شود
  • بیماری عفونی و باکتری های مانند ایدز، هپاتیت، سیفلیس ممکن است به جنین انتقال پیدا کند
  • برخی از عفونت ها مانند کلامیدیا ممکن است باعث ذات الریه و عفونت های چشمی شود
  • برخی از عفونت ها اگر به موقع تشخیص و درمان نشوند ممکن است باعث ناتوانی ذهنی و ناهنجاری در جنین شود

تمامی این مواردی که ذکر کردیم جزئی از خطرات احتمالی و کمیابی است که می تواند در جنین به وجود بیاید؛ اما در صورت بروز عفونت هایی که در بالا بیان کردیم درمان خود را هر چه سریعتر شروع کنید تا از عارضه و خطرات احتمالی آن برای نوزاد جلوگیری کنید.

روش های پیشگیری از عفونت بارداری

از جمله راه های جلوگیری از عفونت دوران بارداری موارد زیر هستند:

• استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی
  • شستشوی دست ها به طور مداوم
  • مصرف نکردن غذاهای غیر پاستوریزه
  • از افرادی که مبتلا به بیماری های واگیردار هستند دوری کنید
  • خانم هایی که باردار هستند از تعویض خاک حیوانات خانگی مانند گربه پرهیز کنند
  • پرهیز از خوردن غذا، آب، میوه و سبزیجات آلوده

یکی از مشکلات مهمی که خانم های حامله با آن روبرو هستند، عفونت های مربوط به دوران بارداری است. بیشتر عفونت ها خطری برای مادر و جنین ندارند اما برخی از عفونت ها وجود دارند که اگر به موقع تشخیص و درمان نشوند ممکن است بر جنین تاثیر منفی بگذارد. در صورت ابتلا به انواع عفونت های بارداری می توانید از دکتر مانیا کاوه که در زمینه زنان و زایمان تخصص دارند مشاوره بگیرید تا با ارائه جدیدترین راه های درمانی در درمان عفونت های بارداری به شما کمک کنند.