درمان آندومتریوز

برای درمان آندومتریوز چه بخوریم؟

آندومتریوز یکی از بیماری های مربوط به ناحیه تناسلی و اغلب دردناک است که بافتی شبیه به بافت داخلی رحم شروع به رشد در خارج از رحم می کند. با ایجاد آندومتریوز در رحم، تخمدان ها، لوله های فالوپ و اندام های لگن نیز درگیر می شوند. قاعدگی دردناک و خونریزی شدید از علائم این بیماری است که اگر تخمدان را درگیر کند، ممکن است کیست هایی به نام کیست آندومتریوما ایجاد کند. خوشبختانه راه های درمانی موثری برای این مشکل وجود دارد به نحوی که با خوردن برخی خوراکی های طبیعی و مصرف مواد غذایی مفید می توان این بیماری را کنترل و درمان کرد‌. خوردن گیاهان دارویی نظیر، اسطوخودوس، گیاه پنج انگشت، بابونه، نعناع بیابانی، زنبیل و ...به درمان آندومتریوز کمک زیادی می کند. در ادامه قرار است درباره گیاهان دارویی و مواد غذایی که بر درمان آندومتریوز موثر هستند صحبت کنیم.

آندومتریوز چیست؟

آندومتریوز یک نوع اختلال در ناحیه تناسلی (رحم) است که طی آن در بیرون از رحم بافتی شبیه به بافت داخلی رحم شروع به رشد می کند. با هر بار چرخه قاعدگی بافت خارج شده از رحم نیز ضخیم و تجزیه می شود؛ به همین علت خانم ها خونریزی شدیدی را طی دوران قاعدگی تجربه می کنند. بافت آندومتریوز اگر تخمدان را درگیر کند سبب ایجاد کیست در رحم می کند اما اگر بافت پوشاننده رحم را درگیر کند باعث چسبیدن بافت ها و اندام های لگن به یکدیگر می شود که در این صورت قدرت باروری خانم ها کاهش پیدا می یابد.

علائم آندومتریوز

اصلی ترین نشانه بیماری آندومتریوز درد لگن است که هنگام دوران قاعدگی اتفاق می افتد و با گذشت زمان نیز افزایش پیدا می کند. از دیگر علائم شایع این بیماری به موارد زیر می توان اشاره کرد:

• دوران قاعدگی دردناک: درد لگن چند روز قبل از قاعدگی شروع شده و تا چند روز بعد از قاعدگی نیز ادامه دارد
  • درد هنگام رابطه جنسی: چنانچه دچار آندومتریوز باشید در طول یا بعد از رابطه جنسی درد شدیدی خواهید داشت
  • خونریزی بیش از حد: خونریزی چنان شدید باشد که حتی در روزهایی که ماهانه نیستید لکه بینی اتفاق بیفتد
  • ناباروری؛ گاهی آندومتریوز اندام ‌های لگنی را به یکدیگر می چسباند که موجب ناباروری در خانم ها می شود
  • نفخ
  • خستگی زیاد
  • کمردرد

درمان آندومتریوز با خوردن گیاهان دارویی

اگر به دنبال درمان های مکمل برای کنترل آندومتریوز هستید، ممکن است شنیده باشید که برخی از گیاهان در درمان و کنترل آندومتریوز بسیار موثر هستند که در ادامه به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

کورکومین
در زردچوبه ماده ای به نام کورکومین وجود دارد که هورمون ها را تنظیم می کند و از چسبندگی آندومتریوزی جلوگیری می کند؛ بنابراین مصرف منظم زردچوبه یا قرص های مکمل کورکومین در درمان کیست تخمدان حاصل از آندومتریوز موثر است.

گیاه پنج انگشت
گیاه پنج انگشت یا ویتکس یک نوع درمان قطعی برای آندومتریوز به شمار می آید که رفتار گیرنده های استروژن را تغییر می دهد؛ بنابراین برای درمان بی نظمی قاعدگی، درد سینه و سندرم پیش از قاعدگی مصرف گیاه پنج انگشت توصیه می شود. همانطور که گفتیم ایجاد آندومتریوز گاهی سبب ناباروری می شود؛ از همین رو با مصرف گیاه پنج انگشت می توان تا حدود زیادی ناباروری را درمان کرد.

دمنوش بابونه
مصرف دمنوش بابونه به علت خاصیت آرام بخشی که دارد بین افراد بسیار محبوب است. در گیاه بابونه ماده ای به نام کریستین وجود دارد که سلول های آندومتریوز را از بین می برد و در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی موثر است. چنانچه دمنوش بابونه را با عسل میل کنید روند درمانی آندومتریوز سرعت بیشتری پیدا می کند.

اسطوخودوس
اسطوخودوس یک نوع گیاه دارویی است که مصرف آن موجب خواب راحت تر در شب می شود؛ اما اسطوخودوس در درمان آندومتریوز نیز تاثیر دارد به طوری که ماساژ بدن با اسانس اسطوخودوس موجب کاهش درد دوران قاعدگی حاصل از آندومتریوز می شود.

نعناع بیابانی
نعناع بیابانی حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که درد لگن و درد قاعدگی ناشی از آندومتریوز را کاهش می دهد.

چای سبز
مصرف چای سبز باعث می شود، اپی گالوستاچین موجود در آن رشد و گسترش ضایعات آندومتریوز را متوقف کند.

گل مغربی
گل مغربی به خاطر داشتن اسیدهای چرب ویژه و خواص ضدالتهابی سطح هورمون های بدن را کنترل می کند، به همین دلیل در رفع مشکلات خانم ها قبل از قاعدگی و دردهای لگنی ناشی از آندومتریوز کمک می کند.

درمان خانگی آندومتریوز با مصرف مواد غذایی

پزشکان معتقدند علاوه بر مصرف گیاهان دارویی، مصرف برخی مواد غذایی و رعایت اصول آن به درمان و کنترل آندومتریوز کمک می کند. از جمله این مواد غذایی موارد زیر را می توان نام برد:

• در وعده های غذایی خود مصرف مواد غذایی مانند کلم بروکلی، کرفس، گل کلم، کلم پیچ، جعفری، دانه های سویا، نخود، باقالا، پسته، بادام زمینی را افزایش دهید تا علائم آندومتریوز کاهش یابد.
  • مصرف غذاهای حاصل از چربی اشباع شده مانند چربی حیوانی را کاهش دهید؛ زیرا در آن سمومی مانند دیوکسین و بی فنیل کلرید وجود دارد که خطر ابتلا به آندومتریوز را افزایش می دهد.
  • مواد غذایی مانند؛ تخم مرغ، روغن ماهی، می سالمون و ساردین را بیشتر مصرف کنید.
  • انگور، توت و آجیل بیشتری مصرف کنید تا علائم آندومتریوز را کنترل کنید.
  • از مصرف زیاد قند و شکر پرهیز کنید چون موجب تشدید علائم آندومتریوز می شود.
  • یکی از اصلی ترین عامل بروز آندومتریوز اضافه وزن و چاقی بیش از حد است؛ از همین رو تا جایی که می توانید از مصرف غذاهای چرب اجتناب کنید.

در حالت کلی آندومتریوز یک نوع اختلال رحمی است که در خارج از رحم بافتی شبیه به داخلی رحم ایجاد می‌شود و در دوران قاعدگی با درد شدید و خونریزی همراه است؛ بنابراین هنگام مشاهده علائمی از این بیماری آن را به حال خود رها نکنید بلکه با مراجعه به پزشک زنان آندومتریوز را کنترل و درمان کنید. دکتر مانیا کاوه متخصص زنان، زایمان و نازایی یکی از بهترین پزشکان در این حیطه هستند که می توانند با ارائه جدیدترین روش های درمانی به کنترل و درمان بیماری آندومتریوز کمک زیادی کنند. برای مراجعه حضوری به مطب دکتر کاوه می‌توانید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید و برای خود وقت رزرو کنید.