علت و درمان خون سیاه قاعدگی

دوران قاعدگی در اکثر خانم ها از 12-13 سالگی شروع می شود که نشان دهنده سلامت جسمی زنان است. رنگ خون طبیعی، طول دوره قاعدگی و بافت خون، از مشخصه های پریود است. در این ایام خانم ها رنگ های مختلفی از خون (از قرمز روشن گرفته تا نارنجی و همچنین قهوه ای تا رنگ سیاه تیره) را مشاهده خواهند کرد. مشاهده این رنگ های مختلف، طبیعی هستند اما گاهی بعضی از رنگ ها غیر طبیعی بوده و بهتر است به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

علت رنگ خون سیاه قاعدگی

مشاهده خون سیاه و تیره در دوران قاعدگی خانم ها، گاهی موجب ایجاد ترس و وحشت در زنان می شود. خون سیاه قاعدگی به دلایل مختلفی به وجود می آید که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.
رنگ تیره خون زنان و ترشحات واژن همیشه خطرناک و نشان دهنده مشکل جدی نیست. همه زنان ممکن است خون سیاه قاعدگی را در سیکل قاعدگی بخصوص در روزهای اول مشاهده کنند. علت اصلی تیرگی جمع شدن خون در رحم و واکنش آن با اکسیژن است که هر چه بیشتر بماند تیره تر خواهد شد. رنگ خون تیره شبیه قهوه خواهد بود؛ اما توصیه می شود که در صورت بروز این مشکل و مشاهده خون و ترشحات تیره، حتما به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

خون تیره قاعدگی در روزهای اول و آخر پریودی

معمولاً خانم ها در روزهای اول و روزهای پایانی دوران قاعدگی شاهد خون ریزی تیره هستند. چرا که این خون برای خروج از رحم زنان مدتی در رحم می ماند و در اثر واکنش دادن با اکسیژن، تیره و قهوه ای می شود. این امر طبیعی است و جای نگرانی نیست.

گیر کردن جسم خارجی در دهانه رحم و واژن

یکی از نشانه های مهم تیره شدن خون پریود، گیر کردن اجسام خارجی در دهانه رحم و واژن است. در صورتی که در دوران قاعدگی، از تامپون دوم بدون خارج کردن آن از تامپون اول استفاده کنید یا فراموش کنید که آن را از واژن خارج کنید، این اتفاق رخ می دهد. همچنین اجسام دیگری مانند کاندوم، وسایل جنسی، وسایل جلوگیری از بارداری (اسفنج ها، دیافراگم، حلقه ها و یا فنجان قاعدگی) ممکن است در دهانه رحم و واژن شما گیر کند و باعث تیرگی خون قاعدگی شود.

جمع شدن خون قاعدگی به دلیل هماتوکولوپوس (بسته و بی سوراخ بودن پرده بکارت)
گاهی اوقات ممکن است خون قاعدگی بعضی از خانم ها به دلایل مختلفی در رحم جمع شده و رحم آن ها را پر کند. با گذشت زمان خون جمع شده تیره و تیره تر خواهد شد. بیماری های مادرزادی مانند بسته بودن و بی سوراخ بودن پرده بکارت باعث این اتفاق می شود. این علائم در همه زنان قابل مشاهده نیست.

آیا سرطان رحمی باعث خون سیاه پریودی می شود؟

خون سیاه قاعدگی ممکن است نشانه سرطان رحم در بانوان باشد. از نشانه های سرطان دهانه رحم، خونریزی غیر طبیعی واژن پس از ایجاد رابطه است. علائم دیگر این بیماری شامل موارد زیر می شود.

• ضعف و خستگی
  • قاعدگی های طولانی تر و سنگین تر
  • درد هنگام مقاربت
  • درد لگن
  • ناراحتی حین دفع ادرار
  • ناراحتی حین دفع مدفوع
  • ورم پاها
  • نفاس

در صورتی که پس از زایمان، شاهد خونریزی غیر طبیعی با لخته های بزرگ ادامه دار و همچنین ترشحات نامطبوع تا چند هفته پس از زایمان بودید، حتما به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید.

خونریزی لانه گزینی
مشاهده خون تیره دوران قاعدگی یکی از رایج ترین نشانه های باروری یا بارداری است که به خونریزی لانه گزینی معروف است. در واقع زمانی که تخمک بارور می شود و در دهانه رحم قرار می گیرد، پس از گذشت 6-12 روز، این اتفاق رخ می دهد. علت تیرگی این خون، جمع شدن خون در رحم و واژن خانم ها است که بعد مدتی تخلیه می شود. برای تشخیص بارداری راه های دیگری وجود دارد که عبارتند از:

• قطع قاعدگی
  • ضعف و خستگی
  • سفت و حساس شدن سینه ها
  • تهوع و استفراغ صبحگاهی

البته علائم لانه گزینی در همه خانم ها به وجود نمی آید.

بیماری های منتقل شونده جنسی (STDs)

بیماری های مقاربتی منتقل شونده STDs، مانند کلامیدیا و گنوره آ، یکی از دلایل مشاهده خون سیاه پریود است. این بیماری علاوه بر خونریزی و ترشحات سیاه با علائم دیگری مانند ترشحات با بوی ناخوشایند، سوزش حین تخلیه ادرار، درد هنگام نزدیکی، خونریزی قبل یا حین نزدیکی، احساس فشار و درد در لگن، خارش واژن، لکه بینی بین پریودها همراه است که در صورت عدم درمان، باعث ایجاد عفونت لگنی می شود.

بیماری های عفونی لگنی

گاهی اوقات خون سیاه قاعدگی زنان، نشان دهنده بیماری های عفونی در لگن است. این بیماری نوعی از عفونت دستگاه تناسلی است که شامل عفونت دهانه رحم، درد حین نزدیکی، درد در قسمت پایین قسمت شکم و لگن، سوزش حین دفع ادرار، بوی نامطبوع ترشحات واژینال، درد حاد در لگن و ناباروری می شود.

علت و درمان خون سیاه قاعدگی

درمان خون سیاه قاعدگی و خونریزی شدید قاعدگی؟

خونریزی تیره ایام قاعدگی با چند راهکار ساده در خانه قابل رفع است. شما در صورت بروز این مشکل می توانید در طول روز، آب زنجبیل را با همراه آب جوش، عسل و شکر میل کنید. مصرف آب در طول روز هم نقش مهمی در این قضیه دارد. گاهی علت اصلی خونریزی شدید و تیرگی خون قاعدگی، کم آبی بدن است که با این راه کار برطرف خواهد شد؛ اما در صورت حل نشدن مشکل توصیه می کنیم حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه و این بیماری را با تجویز داروی پزشک درمان کنید.

خون سیاه قاعدگی دارای دلایل مختلفی است که گاهی اوقات نشانگر وجود مشکل جدی و خطرناک است. در صورت مشاهده علائم ذکر شده در خود و نزدیکان، می توانید به مطب دکتر مانیا کاوه متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.