مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین

بخیه سزارین مانند همه بخیه ها که در بدن انجام می شود، نیاز به مراقبت های ویژه دارد. سزارین نوعی عمل جراحی است که در قسمت تحتانی ناحیه شکم انجام می شود و برای به دنیا آوردن کودک در موارد خاص از این روش استفاده می شود. پس از آن که عمل جراحی با موفقیت انجام شد، پزشک جراح قسمت بریده شده را بخیه می کند. بخیه ها ممکن است از نوع کشیدنی یا از نوع پرسی باشد که می توانید زمان کشیدن بخیه های کشیدنی را از پزشک خود جویا شوید. هر دو نمونه بخیه نیاز به مراقبت های بسیار مهم دارد تا بتوانید به راحتی این دوران را سپری کرده و دیگر جای بخیه ها اثری باقی نماند. از آنجا که لایه های داخلی بدن نیز بریده شده و باید جوش بخورد نیاز به یکسری مراقبت ویژه در طول مدت زمان است بنابراین؛ سعی کنید تمامی مراحل را با دقت انجام دهید تا دچار هیچ مشکل و آسیبی نشوید.

مدت زمان جوش خوردن بخیه سزارین

در هنگام مرخص شدن از بیمارستان که معمولاً یک شبانه روز به طول می انجامد بخیه ها با برچسبی پوشیده شده است که شما می توانید با ورود به منزل یک دوش حمام آبگرم گرفته و جای بخیه های خود را با سشوار خشک کنید. اگر برچسب قرار داده شده روی بخیه ها کنده شد، می توانید یک برچسب دیگر بر روی بخیه ها بگذارید. بخیه های سزارین از روی پوست تا لایه هایی از عضلات داخلی شکم، جداره رحم و دیگر اندام های داخلی در حین عمل جراحی قرار دارند که تمامی این لایه ها باید در طی مدت زمانی مشخص جوش بخورد. معمولاً ۶ هفته زمان می برد تا تمامی بخیه های داخلی و خارجی جوش بخورد. اگر به خوبی از بخیه ها مراقبت کنید، بعد از گذشت ۶ هفته به راحتی می توانید کارهای روزمره خود را با کوچکترین درد انجام دهید و مطمئن باشید که بخیه جوش خورده و دچار پارگی و عفونت نمی شوند.

زمان کشیدن بخیه سزارین

معمولاً قسمت زیرین شکم به صورت عمل جراحی بریده میشود و لایه های زیرین آن نیز همراه با لایه های رویی بریده می شود. بخیه های سزارین طبق توصیه پزشک در زمان معین باید حتماً کشیده شود هنگامی که از بیمارستان مرخص می شوید باید تاریخ کشیدن بخیه ها را از پزشک خود جویا شوید تا در مدت زمان مقرر به بیمارستان یا مطب مراجعه کرده و بخیه ها را بکشید. معمولاً پزشکان توصیه می کنند که پس از 7 تا 10 روز از عمل جراحی، بخیه ها بهتر است که کشیده شوند. هرگز زودتر یا دیرتر از تاریخ تعیین شده به بیمارستان و مطب مراجعه نکنید. دیر کشیدن بخیه سزارین سبب می شود که بخیه ها داخل گوشت فرو روند و انجام کشیدن بخیه دچار مشکل شود و حتی عفونت بخیه ها را فرا بگیرد. اگر این اتفاق صورت بگیرد دوباره باید پوست شکافته شود و درد زیادی را باید متحمل شوید. اگر زودتر از موعد به پزشک مراجعه کنید عمل کشیدن بخیه ها انجام نخواهد شد.

روند ترمیم بخیه ها و جوش خوردن آنها

ممکن است در مدت زمانی که بخیه ها در حال ترمیم و جوش خوردن هستند، کمی سوزش و درد را در محل بخیه ها احساس کنید که این امر طبیعی است و با صبر و حوصله و شست و شوی مداوم و همچنین سشوار کشیدن به راحتی می توانید بر درد و سوزش محل بخیه ها غلبه کنید. در صورتی که درد با خوردن مسکن و انجام اعمال گفته شده برطرف نشود، بهتر است که با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است جای بخیه ها دچار مشکل شده باشد مخصوصا اگر از کنار بخیه ها ترشحات بدبو خارج شود حتما باید به پزشک متخصص خود اطلاع دهید و ایشان را در روند بهبود بخیه ها مطلع کنید. اگر در کنار بخیه ها احساس سوزش، درد و ترشحات بدبو و همچنین خروج خونابه داشتید، نشان دهنده عفونت بخیه است که باید به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم جهت برطرف شدن عفونت انجام شود.

سفت شدن جای بخیه ها نشانه چیست؟

ممکن است در حین ترمیم لایه های داخلی پوست و همچنین لایه رویی، شما احساس سفتی پس از چند هفته را داشته باشید. این سفت شدن در ناحیه بخیه ها نشان از تشکیل بافت اسکار است. بافت اسکار از جنس فیبر است و همین امر سبب ترمیم شدن و صاف شدن جای بخیه ها می شود. در این مرحله سفت شدن بخیه ها طبیعی به شمار می رود و هیچ مشکلی ایجاد نمی کند؛ ولی اگر در هنگام دست گذاشتن بر روی جای بخیه ها توده های سفت و دردناک را حس کردید، باید به پزشک اطلاع داده یا به مطب ایشان مراجعه کنید.

کارهایی که به بهبود بخیه ها کمک می کند

تمامی افرادی که عمل جراحی سزارین را انجام می دهند به دنبال انجام بهترین کار برای بهبود هرچه بهتر بخیه های سزارین خود هستند. یکی از موارد بسیار مهم و مناسب در بهبود روند ترمیم بخیه ها می تواند استحمام با دوش آب گرم و همچنین خشک کردن بخیه ها با سشوار باشد. باد سشوار باید ملایم و گرم باشد تا بخیه ها را نرم کند و از عفونت و سفت شدن آنها جلوگیری کند. شما می توانید بعد از ۴ تا ۶ هفته بعد از عمل جراحی ماساژ بخیه ها را شروع کنید. این کار باید با اجازه پزشک متخصص انجام شود. معمولاً ماساژ بخیه ها به صورت پهلو به پهلو یا از بالا به پایین و مورب انجام می شود. سعی کنید که در حین انجام ماساژ کار خود را با آرامش خیال و صبوری انجام دهید و فشار زیادی روی بخیه های خود نیاورید. ماساژ باید به صورت خیلی آهسته و نرم انجام شود تا بخیه ها دچار باز شدن یا پارگی نشوند. معمولاً روزی دو تا سه بار و هر بار به سوره به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه این عمل را انجام دهید. انجام ماساژ سبب صاف شدن و زیباتر شدن محل بخیه ها شده و احساس آرامش پس از انجام ماساژ به فرد دست می دهد؛ همچنین انجام ماساژ سبب جلوگیری از دردهای ناحیه شکمی می شود.

مراقبت های بعد از عمل جراحی سزارین

علاوه بر آن که باید از بخیه ها مراقبت کنید تا عفونت نکنند، باید کارهایی را هم در جهت تسریع و خوب شدن بخیه ها نیز انجام دهید. برای آن که به راحتی بتوانید این مراحل را پشت سر بگذارید باید کارهای مهم خود را کنار بگذارید و به فکر سلامتی خود باشید. بعد از عمل جراحی سزارین تمرینات بدنی و ورزشی را انجام دهید. ورزش، بهترین عمل برای بازیابی عضلات شکمی به شمار می رود، اگر می خواهید بدنتان خیلی سریع به حالت طبیعی اولیه برگردد تمرینات ورزشی سبک را زیر نظر پزشک متخصص انجام دهید. یکی دیگر از کارهای مهم برای مراقبت از بخیه های سزارین بلند نکردن اجسام سنگین است. اگر این امر انجام شود، سبب کشیدگی و بریدگی عضلات شکم شده و مراقبت از بخیه ها کاری سخت و دشوار می شود.

تا جایی که امکان دارد به مدت ۲ الی ۶ ماه از برداشتن اجسام سنگین جلوگیری کنید. بعد از عمل جراحی سزارین برای یک شیردهی عالی و خوب باید حتما آب کافی بنوشید تا سموم انباشته شده در بدن از بدن دفع شود. یکی دیگر از مراقبت های بعد از سزارین داشتن رژیم غذایی مناسب برای بازگرداندن قوای جسمانی است از جمله غذاهای پرکالری و مقوی می توانیم به سبوس گندم، شیر، انواع سویق و انواع گوشت اشاره کنیم. در کنار این مواد غذایی عسل، خرما و سه شیره را فراموش نکنید. اگر تمامی مراقبت های نامبرده شده را رعایت کنید، می توانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید و بدنی سالم و قوی مانند قبل داشته باشید.

مدت زمان خوب شدن جای بخیه سزارین

ممکن است برخی از افراد از محل بخیه سزارین راضی نباشند و آنها را آزار دهد. به طور کلی چندین راه وجود دارد که افراد می توانند، ظاهر بخیه را تغییر داده به گونه ای که جای بخیه کمتر مشخص شود. معمولاً جای بخیه سزارین بین ۳ تا ۴ هفته طول می کشد تا کمی از حالت غیر طبیعی خارج شود.

با مراقبت به موقع و شستشوی بخیه ها و همچنین گرم نگه داشتن آن ها می توانید پس از مدت زمان کوتاهی، روند زندگی عادی خود را از سر بگیرید. برای آنکه بهترین عمل جراحی سزارین و همچنین مراقبت های بعد از آن را داشته باشید، می توانید از مشاوره دکتر مانیا کاوه متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. کلیه مشاوره بارداری و همچنین تغذیه و عمل جراحی سزارین را از دکتر کاوه جویا شوید.