توده آدنکس

توده آدنکس؛ علل و روش های درمان آن

توده آدنکس یکی از علت های شایع بروز دردهای شکمی در زنانی با سن 15 تا 25 سال و حتی بیشتر است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که یکی از پنج علت شایع جراحی اورژانسی در خانم ها مربوط به توده آدنکس و چرخش آن است. متاسفانه این بیماری در صورت تشخیص و درمان دیرهنگام می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل پریتونیت و همچنین نکروز شود؛ بنابراین؛ لازم است تا با شناخت علائم و نشانه های این توده در بدن، نسبت به درمان زودهنگام آن اقدام شود. در این مطلب به معرفی علائم، علل و روش های تشخیص و درمان توده آدنکس در بانوان می پردازیم؛ تا بتوانید با افزایش آگاهی خود در این زمینه، جهت درمان به موقع آن اقدام کنید.

توده آدنکس (Adnexa of uterus) چیست؟

آدنکس ناحیه ای در بدن زنان است که لوله رحم، تخمدان و بافت های رحمی را پوشش می دهد. توده آدنکس نیز زائده هایی است که درون تخمدان، رحم و لوله های تخمدان و...تشکیل می شود. این تومورها در بیشتر زنان خوش خیم و غیر سرطانی است. با این حال ممکن است برخی از زنان به نوع بدخیم این تومور دچار شوند. اگرچه بسیاری از توده های آدنکس در دوران قاعدگی از بین می روند؛ اما ممکن است برخی از آن ها رشد کنند و علائم دردناکی را برای شما به همراه داشته باشند. بهتر است در صورت مشاهده علائم این بیماری، فوراً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه شود.

توده آدنکس با چه علائم و نشانه هایی همراه است؟

بسته به نوع توده آدنکس و محل رشد آن، ممکن است هر فرد با علائم متفاوتی همراه باشد. با این حال اغلب بیماران مبتلا به توده یا کیست آدنکس در تعدادی از علائم و نشانه ها شباهت دارند. شایع ترین نشانه های این کیست که اغلب زنان به آن دچار می شوند عبارت است از:

• نامنظم بودن دوران پریودی
  • یبوست و نفخ شکم
  • احساس درد در هنگام برقراری ارتباط جنسی
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • افزایش حجم شکم
  • بی اختیاری ادرار
  • احساس درد شدید در شکم و زیر شکم
  • مشاهده خونریزی
  • اختلال در عملکرد دستگاه گوارش

چه عواملی باعث تشکیل توده آدنکس در اندام های زنانه می شود؟

ریشه اصلی ایجاد تومور آدنکس در بانوان، وجود اختلال در عملکرد برخی از اندام های تناسلی زنانه است. با این حال برخی از زنان به دلیل اختلال در سیستم گوارشی و همچنین اختلال در سیستم ادراری، به تومورهای آدنکس دچار می شوند. از جمله عوامل تاثیر در بروز کیست آدنکس عبارتند از:

• چنانچه تخمکی در خارج از رحم زنان بارور شود و بارداری خارج از رحم را به وجود بیاورد؛ احتمال ایجاد تومور آدنکس در فرد افزایش پیدا می کند.
  • تشکیل کیست های غیر سرطانی به نام اندومتریا روی تخمدان در برخی از زنان باعث تومور آدنکس می شود.
  • ملتهب شدن دستگاه تناسلی فوقانی در برخی از خانم ها باعث رشد توده آدنکس می شود.
  • پیچ خوردگی تخمدان در زمینه احتمال ایجاد تومور آدنکس را افزایش می دهد.
  • فیبروم یا تومورهای غیر سرطانی خوش خیم در رحم ممکن است احتمال ایجاد تومور آدنکس را افزایش دهند.
  • عفونتی شدن و آبسه کردن لوله تخمدان به دلیل التهاب لگن، در برخی از زنان باعث رشد تومور غیر سرطانی آدنکس می شود.

توده آدنکس

چه راه هایی برای تشخیص و درمان توده های آدنکس وجود دارد؟

قبل از اینکه پزشک متخصص بخواهد به درمان توده های غیر سرطانی آدنکس بپردازد؛ از طریق روش های تشخیص موجود، بررسی وضعیت و نوع تومور آدنکس را انجام می دهد. ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای تشخیص این توده ها، معاینه به روش بالینی است. بعد از معاینه، پزشک با استفاده از روش هایی چون سونوگرافی واژینال، ام ار آی، سی تی اسکن و انجام آزمایشات مربوطه، به بررسی شرایط دقیق تومورها در اندام های تناسلی بیمار می پردازد.

پزشک متخصص زنان و زایمان از روش های مختلفی برای درمان توده آدنکس استفاده می کند. انتخاب نوع روش درمان با توجه به عواملی نظیر تعداد و اندازه توده، نوع توده، سن بیمار، محل ایجاد توده و...انجام می شود؛ بنابراین؛ یک روش شاخص برای بهبود این بیماری وجود ندارد. در ادامه برخی از روش های درمان موثر برای رفع توده های آدنکس ذکر شده است؛ که عبارتند از:

• تجویز داروهایی چون سفوتتان و سفوکسیتین برای از بین بردن التهابات لگن
  • انجام جراحی لاپاروسکوپی
  • جدا کردن توده ها به همراه تخمدان
  • جراحی سالپنژکتومی

کلام پایانی

در این نوشتار به شرح کامل علائم، نشانه ها و روش های تشخیص و درمان توده های آدنکس در زنان پرداختیم. چنانچه نگران تشکیل و رشد توده های آدنکس در بدنتان هستید و مایلید با چکاپ سالیانه از نبود این توده ها اطمینان حاصل کنید؛ می توانید به مطب دکتر مانیا کاوه مراجعه کنید. دکتر مانیا کاوه جراح و متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی با دانش و تخصص بالای خود، تشخیص و درمان این بیماری را در سریع ترین زمان و به بهترین نحو انجام می دهد. چنانچه قصد دریافت نوبت در مطب دکتر مانیا کاوه را دارید، کافیست از طریق راه های درج شده در سایت ایشان، اقدام کنید.