کاهش دردهای اندومتریوز در دوران شیوع کوئید19

اندومتریوزیس و دردهای همراه با اندومتریوزیس بسیار بغرنج هستند. زنان مبتلا به اندومتریوزیس دردهای شدید و طولانی مدت را تجربه میکنند که میتواند در روحیه آنها تاثیر منفی داشته باشد. برخی افراد به اشتباه فکر میکنند بین میزان درگیری یا محل درگیری اندومتریوزیس و میزان شدت درد ارتباط مستقیمی وجود دارد. در حالی که چنین نیست. از مهمترین علتهای دردهای مزمن لگنی میتوان به اندومتریوزیس، استرس، نحوه خوابیدن و ..اشاره کرد. در برخی موارد ممکن است درمانهایی که تنها بر روی اندومتریوزیس تمرکز میکنند مانند هورمون تراپی و یا جراحی در برطرف کردن درد ناشی از اندومتریوزیس موثر نباشند. پاندمی کرونا ویروس و تغییراتی که در مراقبتهای بالینی بیماران ایجاد شده است یکی از عوامل مهم افزایش شدت درد بیماران مبتلا به اندومتریوزیس است. در ادامه پیشنهاداتی برای کنترل درد بیماران مبتلا به اندومتریوزیس ارائه میشود. در ادامه با ما همراه باشید.

عوامل تاثیرگذار در دردهای مزمن لگنی

یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در دردهای مزمن لگنی سیستم عصبی است. اعصاب طناب نخاعی، ساقه مغز و خود مغز به تحریکهای دردناک حساس میشوند. یکی از نظریه های بسیار مهم در توجیه درد مزمن همین حساسیت ها می باشند که تحت عنوان سنترال سنسیتیزیشن یا حساس شدن مرکزی شناخته می شوند. با توجه به این که بیماران مبتلا به اندومتریوزیس متاسفانه در طی سالیان طولانی پریودهای دردناک تجربه می کنند، ممکن است در آن ها حساسیت مرکزی ایجاد شود. پس از رخ دادن حساسیت مرکزی برخی از فعالیت هایی که غالبا بدون درد هستند مانند تعویض لباس به اتفاقی دردناک می توانند برای بیمار تبدیل شوند. دردها زمانی که به این مرحله از حساسیت می رسند درمان آن ها بسیار دشوار خواهد بود و در اغلب موارد به درمان های دارویی مانند مسکن جواب نمی دهند. بنابراین با توجه به مسائلی که توضیح داده شد، درد بیمار در صورتی که مانند احساس سوختگی، مورمور شدن و یا عبور جریان الکتریسته از پوست باشد تحت عنوان دردهای نوروپاتیک شناخته می شوند. در این صورت مصرف داروهایی که متمرکز بر روی دردهای عصبی هستند می توانند در تخفیف درد بیماران موثر باشند. شروع دارو باید با صلاحدید پزشک باشد و بیمار از مصرف خودسرانه دارو اجتناب کند.
یکی از موارد دیگر که باعث ایجاد دردهای مرتبط با اندومتریوزیس می شود، ارتباطاتی است که مثانه، روده و رحم با یکدیگر دارند. بسیاری از اعصابی که به منطقه لگن وارد می شوند از یک شبکه عصبی واژنی رحمی عبور می کنند. در واقع همان اعصابی که به عضلات رحم عصب دهی می کند به روده، مثانه و قسمت فوقانی واژن نیز عصب دهی می کند. بنابراین آزردگی و احساس درد در یکی از همین ارگان ها میتواند باعث ایجاد احساس درد و یا ناراحتی در سایر قسمت ها شود. به عنوان مثال بیمار مبتلا به اندومتریوزیس ممکن است درگیری اندومتریوزیس را در ناحیه روده و مثانه نداشته باشد اما به دلیل مسیر عصب دهی مشترک در این نواحی احساس درد داشته باشد.

کاهش دردهای اندومتریوز در دوران شیوع کوئید19

یکی دیگر از سیستم های بدن که در همراهی اندومتریوزیس به ویژه اندومتریوزیس مزمن درگیر می شوند و یکی از عوامل ایجاد دردهای مزمن لگنی هستند، سیستم عضلانی اسکلتی است. عضلات و مفاصل اطراف آن به صورت شایع با درد درگیر میشوند. حتی در برخی موارد کارایی آن ها کاهش پیدا می کند. همچنین احساس درد در عضلات کف لگن در بیماران مبتلا به اندومتریوزیس نسبتا شایع است. عضلات کف لگن ممکن است در هنگام ادرار کردن و یا مدفوع دچار گرفتگی های دردناک شوند.

یکی دیگر از قسمت هایی که در سیستم عضلانی اسکلتی در جریان اندومتریوزیس مزمن می تواند درگیر شود مفاصل پشت است. بیمار در این عضلات به ویژه در هنگام نشست و برخاست احساس گرفتگی می کند. متاسفانه در اغلب موارد عضلات و مفاصل لگنی هم بسیار حساس می شوند به طوری که بیمار هنگام خوابیدن و یا از این پهلو به آن پهلو شدن، راه رفتن احساس درد می کند. بی حرکتی یکی ازمهم ترین عواملی است که باعث می شود شدت دردی که بیماران مبتلا به اندومتریوزیس در سیستم عضلانی و اسکلتی خود احساس می کنند به مراتب بیشترشود.

راه هایی برای کاهش درد اندومتریوز

در شرایط فعلی با توجه با پاندمی کرونا ویروس، استرس و اضطراب می تواند باعث افزایش درد مزمن در ناحیه لگن شود. از طرف دیگر تغذیه بیمار نیز از مهم ترین عوامل تاثیر گذار در کاهش یا افزایش شدت درد است. به منظور جلوگیری از یبوست های طولانی مدت استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه در رژیم غذایی توصیه می شود. همچنین بیماران مبتلا به اندومتریوزیس باید مایعات را به اندازه کافی دریافت کنند، در غیر این صورت یبوست و افزایش غلظت ادرار باعث تحریک مثانه خواهد شد. از عواملی که می تواند باعث بهبود عملکرد مثانه و روده شود دوری از استرس و اضطراب است.

دردهای اندومتریوز در دوران شیوع کرونا

برای کاهش درد اندومتریوز دکتر مانیا کاوه متخصص زنان و زایمان، فلوشیپ لاپاراسکوپی و هیستروسکوپی زنان راه های زیر را پیشنهاد می دهد:

1-ورزش کردن: ورزش کردن می تواند باعث ایجاد احساس آرامش در قسمت سیستم عضلانی اسکلتی شود. انجام تمرینات آرام تحت عنوان دوستدار لگن از بهترین ورزش هایی است که می تواند در کاهش درد موثر باشد. برای دریافت برنامه ورزشی مناسب بهتر است که به فیزیوتراپ مراجعه شود.

2-داشتن رژیم غذایی مناسب: بیماران مبتلا اندومتریوزیس باید حتما مراقب رژیم غذایی و وزن گیری خود باشند. چرا که یبوست می تواند هرگونه دردی که بر روی عضلات کفن لگن را وارد می شود تشدید کند. از این رو بهتر است در صورتی که بیماران دارای اضافه وزن هستند برای کاهش وزن خود اقدام کنند. یکی از بهترین راه های پیش رو برای این افراد مراجعه به کارشناس تغذیه جهت دریافت رژیم غذایی مناسب است.