علت سوزش واژن در بارداری

سوزش واژن خانم ها در دوران بارداری یکی از مشکلات شایع در بین خانم ها است. این سوزش و خارش که اکثر خانم های باردار از آن رنج می برند، یک مشکل طبیعی است که به دلایل مختلفی از جمله حساسیت، عفونت ها، باکتری ها و... به وجود می آید. البته این مشکل ممکن است در زنان 15 الی 44 ساله غیر باردار هم رخ بدهد. در صورتی که از این مشکل رنج می برید بهتر است به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و این بیماری را برطرف بسازید.

علت سوزش واژن در دوران بارداری

همان طور که در بالا اشاره کردیم، سوزش و خارش واژن خانم ها در دوران بارداری دارای دلایل متفاوتی است که مهم ترین و رایج ترین دلایل این مشکل را ذکر کردیم اما برای شناسایی آن بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عفونت واژن (واژینوز باکتریایی)

یکی از دلایل سوزش واژن در بارداری عفونت واژن است. تجمع بیش از حد باکتری ها در ناحیه مبهل خانم ها، باعث به وجود آمدن بیماری واژینوز باکتریایی یا همان عفونت واژن می شود. این بیماری مخصوص زنان باردار نیست و ممکن است در تمام خانم ها به وجود بیاید. علائم بیماری واژنوز باکتریایی عبارتند از:

• ترشحات سفید یا خاکستری رنگ واژن
  • سوزش و درد
  • خارش
  • بوی تند و زننده مانند بوی ماهی واژن بعد از رابطه جنسی

دقت کنید که بیماری واژینوز باکتریایی با خطر به وجود آمدن بیماری های مراقبتی (STD) همراه است. در صورت مشاهده این علائم، حتما به پزشک مراجعه کنید و توسط پزشک درمان شوید. معمولاً برای درمان این بیماری، آنتی بیوتیک های مخصوص تجویز می شود.

عفونت قارچی

یکی دیگر از علت های سوزش در ماه های اول بارداری، عفونت قارچی است. این بیماری در بین پزشکان به کاندیدیازیس و برفک معروف است. نشانه های این بیماری شامل موارد زیر می شود.

• احساس خارش
  • درد در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • درد در هنگام ادرار کردن
  • ترشحات سفید و بدبو در واژن

عفونت مجاری ادرار

عفونت مجاری یکی از بیماری های رایج در زنان باردار است که سوزش و خارج واژن و سوزش هنگام ادرار را به همراه دارد. در صورتی که به پزشک زنان و زایمان مراجعه کنید داروی آنتی بیوتیک برای عفونت مجاری ادرار شما تجویز خواهد شد. سایر نشانه های این بیماری عبارتند از:

• خون در ادرار
  • ادرار بدبو و زننده
  • احساس خستگی یا ضعف در زنان باردار
  • درد زیر شکم

کم آبی

کم آبی بدن در زنان، یکی از دلایل خارش و سوزش واژن زنان باردار است. نوشیدن آب کافی در طول روز نقش مهم در سلامتی همه افراد به خصوص زنان باردار دارد. چرا که دفع ادرار موجب خروج باکتری و سموم بدن می شود.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس یکی از رایج ترین بیماری هایی است که از طریق رابطه جنسی به وجود می آید. این بیماری در واقع نوعی انگل است که هنگام ایجاد رابطه بین افراد منتقل می شود. این بیماری علائم مشخصی ندارد و معمولا تعداد کمی از بیماران مبتلا دارای نشانه هستند. تریکومونیازیس علاوه بر سوزش و خارش دارای علائم دیگری است که عبارتند از:

• خارش، درد و قرمزی ناحیه تناسلی
  • ترشحات زرد یا ترشحات سبز واژن همراه با بوی ماهی
  • احساس سوزش و درد هنگام ادرار

تحریک پوستی

حساس بودن پوست بدن و تحریک پوستی از دلایل به وجود آمدن سوزش و خارش واژن در ایام بارداری است. گاهی اوقات بدن در برابر بعضی از مواد حساسیت زا واکنش نشان می دهد که بهتر است در ایام بارداری تا حتی‌الامکان از آنها استفاده نکنید.

• مایع منی
  • ژل‌های روان کننده
  • صابون های معطر
  • دوش واژینال
  • برخی از داروهای موضعی یا خوراکی
  • اسپرم کش ها
  • استفاده از دستمال مرطوب یا دستمال توالت رنگی یا معطر

افزایش ترشحات واژن

در دوران بارداری میزان ترشحات و مخاط دهانه رحم افزایش پیدا می کند. در این دوران، دهانه رحم و دیواره های واژن به دلیل تغییرات هورمونی نرم می شود. ترشحات موجود در واژن، از مبتلا شدن به بیماری های عفونی جلوگیری می کند اما گاهی ترشح بی از حد این مایعات از واژن، علت اصلی خارش و سوزش واژن است.

حساسیت به برخی از محصولات

خوب است بدانید به دلیل جمع شدن خون در دوران بارداری، ممکن است رنگ پوست شما تیره تر شود. به همین دلیل واژن، حساس تر شده و نسبت به مواد و محصولاتی که در زمان های عادی استفاده می کردید واکنش نشان می دهد. در نتیجه باعث ایجاد علائمی مانند سوزش و خارش در واژن می شود. محصولاتی که ممکن است پوست شما را تحریک کرده و موجب سوزش شود عبارتند از:

• مواد شوینده
  • شامپو بدن
  • صابون

خشکی واژن

یکی از علت های سوزش واژن در بارداری، خشکی واژن است. زنانی که با این مشکل مواجه هستند معمولاً از سوزش این ناحیه رنج می برند. خشکی واژن به دلایل مختلفی از جمله تغییرات هورمون به دلیل یائسگی، دوش واژینال و همچنین مصرف برخی از داروها به وجود می آید.

علت سوزش واژن در بارداری

چگونه می‌توان فهمید که علت سوزش واژن چه عفونتی است؟

اغلب بیماری های عفونی دارای نشانه ها و علائم خاص خود هستند اما گاهی ممکن است علائم و نشانه های مشترکی هم بین آنها وجود داشته باشد. در نتیجه تشخیص نوع عفونتی که باعث سوزش واژن زنان شده است کار ساده ای نیست. در این مواقع بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا با آزمایش و بررسی ترشحات واژن نوع عفونت تشخیص داده شود.

سوزش و خارش واژن یک مشکل طبیعی است که ممکن است برای تمام زنان به وجود بیاید؛ اما گاهی ممکن است علت سوزش و خارش واژن در بارداری، بیماری های عفونی باشند که در صورت عدم معالجه به موقع آن، دچار مشکل شوید. پس اگر دچار این علائم هستید بهتر است به یک متخصص زنان مراجعه کنید. خانم دکتر مانیا کاوه متخصص زنان و زایمان، با درجه علمی دانشیار دارای فلوشیپ لاپاراسکوپی پیشرفته و هیستروسکوپی هستند که مدرک فلوشیپ خود را از دانشگاه علوم پزشکی ایران، بیمارستان رسول اکرم، مرکز تحقیقات اندومتریوز دریافت کرده‌اند.